Skolen i Bymidten

  • Arkitekt

    Kjaer & Richter - en del af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

  • Bygherre

    Helsingør Kommune

  • Samarbejdspartnere

    Lyngkilde ingeniører A/S, 1:1 Landskab

  • Beliggenhed

    Marienlyst Alle 2, DK-3000 Helsingør

  • Areal

    16.900 m2

  • Status

    Realiseret i 2020

  • Award

    Nomineret til ’årets skolebyggeri (2020)

  • Konkurrence

    Første præmie

Moderne campus i historisk kontekst

Projektet er designet af Kjaer & Richter - en del af Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

 Visionen for Skolen i Bymidten er et centralt kraftcenter, hvor skole, musikskole samt idræt og bevægelse indgår i nye fællesskaber og samarbejdskonstruktioner. Den samlede skole er disponeret for 4 spor fra 0. - 9. klasse samt integrerede faciliteter for SFO og Klub. Skolen er åbnet op mod lokalområdet som bydelens samlingssted, med mulighed for optimal anvendelse af skolens mange faciliteter til både skole og fritid.

Centralt beliggende i Helsingørs historiske bymidte er to skoler sammenlagt til én ny skole – Skolen i Bymidten. Med sine fritliggende nye og eksisterende bygninger danner skolen et moderne campus, der bindes sammen af fine begrønnede gårdrum. Det samlede anlæg danner ramme om et åbent og aktivt fritids-/kulturtilbud i tæt dialog med lokal­området. Bygningernes iboende historiske og arkitektoniske kvaliteter er udnyttet opti­malt og efter omfattende ombygning, nedrivning og nybygning fremstår skolen som et harmonisk og stemningsfuldt læringslandskab, der inviterer byen indenfor. Indretningen af den eksisterende bygningsmasse er fuldstændigt gentænkt. De eksiste­rende og nye bygninger er grupperet i 3 hovedafdelinger hhv. Indskoling/SFO, Mellemtrin/Klub og Udskoling, med let adgang til aldersgruppens primære faglokaler og værkste­der. Der er skabt nye fleksible rum med varieret størrelse og karak­ter, kombineret med transparens, gruppenicher og fast inventar, der tilgodeser variere­de undervisningsmuligheder og fritidsaktiviteter.

Områder til samling, spil og bevægel­se suppleres både inde og ude af roligere opholdszoner, hvor man kan inspireres og motiveres til at deltage i de fysiske aktiviteter. Indretningen er planlagt og udarbejdet på baggrund af en indledende brugerproces hvor tanker og ønsker til indretning af skolen blev omsat til konkrete forslag om nyind­retning af de eksisterende bygninger. Skolen har været i drift gennem hele byggeperioden, hvor skolens elever og administra­tion er flyttet internt mellem bygningerne. GrundThe ig planlægning og løbende koordine­ring med skolen, har gjort det muligt at sikre trafikale forhold og sikkerhed for børn og unges færdsel i den lange byggeperiode.

Bæredygtighed

Gennem hele projektet har der været stort fokus på arealoptimering, dobbeltkodede funktioner, miljørigtige materialevalg, tekniske løsninger, landskabelig biodiversitet samt bygningens kompakthed og genanvendelighed. Sammenlignende målinger af blandt andet indeklimaet inden og efter renovering viser markant lavere CO2-koncentration efter renovering, hvilket er med til at påvirke elevernes generelle velbefindende positivt. Med udformningen er de nye differentierede læringsrum har det samtidig været væsentligt at indtænke sociale bæredygtige forhold, så rummene muliggør, at man kan tilpasse undervisningen til den enkeltes behov for tryghed og struktur.  

Flere projekter
Skovskolen
UCC Professionshøjskolen
Life Mobil Lab