Læringshuset Nærheden

  • Arkitekt

    Kjaer & Richter - en del af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

  • Bygherre

    Høje-Taastrup Kommune

  • Samarbejdspartnere

    BAM, Christensen & Co. arkitekter, Oluf Jørgensen Ing., 1:1 Landskab

  • Beliggenhed

    Skolebakken 1, DK-2640 Hedehusene

  • Areal

    15.500 m2

  • Status

    Realiseret i 2021

  • Award

    Udmærkelse - AR Future Projects Awards ’Civic & Community’ (2019), Nomineret – Årets Skolebyggeri (2022)

  • Konkurrence

    Første præmie

Skolen som et aktivt læringsredskab

Projektet er designet af Kjaer & Richter - en del af Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Høje-Taastrup Kommunes nye bydel Nærheden har fået et topmoderne fem-sporet Læringshus med åbne bydelsfunktioner. Gennem en dialogbaseret proces, har vi sammen med lærere og pædagoger udviklet et nyt koncept med afsæt i kommunens ’Pædagogiske og arkitektoniske program’, hvor arkitekturen er platform for en stærk læringskultur, der bygger på autentisk og projektbaseret læring.

Læringshuset er en nyfortolkning af den traditionelle folkeskole og rummer daginstitution, indskoling, mellemtrin, udskoling og mange offentlige tilbud som kantine, samlingsrum, værksteder og idrætshal. Arkitekturen afspejler den pædagogiske vision om sømfrie overgange mellem alder, fag og undervisningsform og rummer et væld af muligheder for at udstille projekter, eksperimentere med materialer og modeller samt udfolde sig fysisk på trapper og klatreruter. Bygningen består af en åben grid-struktur med flydende overgange mellem inde og ude og en ’levende’ facade med udvendige trapper og tagterrasser, der leder op til elevernes decentrale indgange. Etagerne væves sammen af Læringsloopet - et sammenbindende atrium, der giver kontakt og synlighed mellem de mange læringsmiljøer.

Læringshuset er opdelt i Frontstage med de fælles funktioner i stueplan og Backstage på de øvre etager med mere tilbagetrukne læringsmiljøer. Læringsmiljøer er opdelt med tydelige fysiske afdelinger for hhv. de yngste og de ældste elever målrettet aldersgruppens behov for trygge og overskuelige rammer til de yngste og mere fleksible og åbne rum for mellemtrin og udskoling. Der er disponeret med decentrale personalefaciliteter i alle afdelinger, så der sikres synlige voksne tæt ved børnene. Læringshusets mange værksteder er designet med robuste materialer/indretning og stor transparens og mulighed for udstilling af elevarbejder. På denne måde synliggøres de forskellige aktiviteter for hinanden og kan inspirere til nye samarbejder og læringsforløb. Frontstage kendetegnes af rummelige samlings- og kantineområder med fokus på at skabe aktive kantzoner og skærmede miljøer, så mange aktiviteter kan foregå side om side. Den pædagogiske organisering understøtter målsætningen om kloge kvm. og minimalt bygningsaftryk ved sammenlægning af beslægtede funktioner, aktivering af flowzoner, udenpå liggende adgangsveje/trapper samt en iboende rumlig fleksibilitet - både på den korte og den lange bane.

Bæredygtige tiltag

Ved at placere varmt brugsvand strategisk udvalgte steder, reduceres energiforbruget med ca. 40% på bygningens beregnede energiforbrug til opvarmning af varmt brugsvand. Bygningen er ventilationskølet med vanddamp, hvilket reducerer ressourcer til drift med faktor 1/10 ift. konventionel køling. Dette har samlet kunne reducere nødvendig isolering af bygningen svarende til 100 T CO2 under opførslen. 

Uddrag dommerbetænkning:

’Hovedgrebet giver mulighed for en foranderlig scenografi, der gør selve bygningen til et læringsværktøj. Fællesarealerne lægger op til PBL ved, at der er mulighed at forberede sig sammen som gruppe, trække sig for sig selv i forbindelse med fordybelse, men også muligheden for fælles oplæg omkring en trappe, Lærings Loopet. Det er vurderingen, at dette på bedst mulige vis understøtter den pædagogiske vision i programmet.’ 

Flere projekter
Skovskolen
UCC Professionshøjskolen
Life Mobil Lab