Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

Kastrup Station, Københavns Lufthavn

Den naturlige overgang mellem tog og fly

Kastrup Station er en underjordisk togstation under Københavns Lufthavn og er én af Danmarks travleste. Stationen er et trafikalt knudepunkt i forlængelse af Øresundsforbindelsen og Terminal 3 og er anlagt som en åben sideperronstation med to platforme, der betjener hver sit spor.

Stationen ligger i umiddelbar forlængelse af spidsen på Terminal 3 og fremstår med samme høje kvalitet som resten af lufthavnen. Arkitektonisk viderefører Kastrup Station rumligheden og materialerne fra Terminal 3, der særligt er stål, glas og granit.

Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

En lys og åben underjordisk station

Kastrup Station er tegnet til at være en naturlig overgang mellem tog og fly. Dagslyset, materialiteten og det rolige og enkle stationsrum byder de rejsende velkommen med en æstetisk enkelthed, der afspejler resten af lufthavnen.

Stationen er karakteriseret ved et langt skår, der åbner den ellers underjordiske station mod himlen over sporene og sikrer, at perronerne er naturligt ventileret. Platformene danner en solid base i granit, loftet er pudset og væggene er beklædt med travertin, der tilfører en varm glød i rummet. Der er ingen reklamer på stationen. I stedet fotografisk kunst ophængt i tombak-rammer på de støjreducerende perronvægge.

Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

Selve anlægget krummer frem mod Øresundstunnellen med en buet form, der gør rummet mere nærvende og overskueligt at opholde sig i. De søjler, der bærer taget, er bredere øverst som en krave, der synliggør den massive vægt, de holder. Mod perrongulvet har søjlerne har en klar afslutning.

Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter
Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter

Passagerflowet mellem stationen og terminalen er naturligt – ikke mindst når besøgende ankommer med fly fra airside. Her leder Terminal 3’s planløsning den ankommende passager fra bagageudlevering og gennem ankomsthallen, naturligt videre mod toget.

Åbningen er skærmet med et syv meter bredt, skrående glashalvtag, der på en gang lukker af mod regnen og samtidigt slipper dagslys ned under jorden og tilfører rummet en lethed.

På forpladsen er stationen synlig i kraft af sit let buede glastag.

Kastrup Station designet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter
Bygherre
Øresundsforbindelsen A/S
Samarbejde
Rasmussen & Schiøtz A/S, Rådgivergruppen Kastrup Station
Beliggenhed
Københavns Lufthavn
Areal
5.000 m2
Status
Realiseret i 1998
Priser
1998: Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse diplom

2000: Brunel Award for ASØ Kastrup Station, Sector for Graphics, Industrial Design and Art

2001: Brunel Award for ASØ Kastrup Station, Sector for Architecture
×