Finger E, Københavns Lufthavn

Svævende gangbroer guider passagererne

Med den nye Finger E kan Københavns Lufthavn tilbyde nye langdistanceruter, håndtere den stigende passagervækst og samtidig levere en arkitektonisk oplevelse af høj kvalitet.

Bygningens er designet til at optimere rejsen og konsekvent give passagererne en følelse af ro og overblik ved hjælp af intuitive flowsystemer og kvalitetsmaterialer.

Finger E er en tilføjelse til Københavns Lufthavn, der består af tre terminaler med en række fingre (A, B, C og D), der fordeler passagererne fra terminalerne og ud til de respektive gates. Den nye bygningen er den største udvidelse af lufthavnen siden Terminal 3 blev bygget i midten af 1990’erne – kun overgået af den kommende udvidelse, der skal stå færdig i 2028.

Passagerer forkæles med nordisk træ, specialmøbler og in-situ beton
Høj kvalitet og funktionalitet i en enkel, nordisk æstetik har fra starten været en målsætning for Finger E – lige fra flowdesign til materialevalg.

Inspirationen er fundet i Terminal 2 fra 1960, som er et eksempel på en kompleks og velfungerende lufthavnsbygning, hvor balkoner, svævende gangbroer og generøst dagslys skaber en lethed i udtrykket.

Bygherre
Københavns Lufthavne A/S
Samarbejde
COWI A/S, Zeso Architects
Beliggenhed
Københavns Lufthavn
Areal
24.000 m²
Status
Færdig i 2019

Finger E’s referencer til lufthavnens eksisterende materialitet og historie er tydelige i materialevalget.

Undersiden af balkonerne er beklædt med 250.000 lameller i lyst, nordisk fyr- og asketræ og gulvenes marmorterrazzo i lyse nuancer balancerer dagslyset i bygningen.

Møblerne er specialdesignede til Finger E med henblik på at supplere de rå betonvægge. Stolene er formpresset aluminium i en afdæmpet mørkegrå farve og bænken langs vinduet fungerer som radiatorskjuler i asketræsfiner.

Alle vægge har forskellig grad af perforering med henblik på at skabe en behagelig akustik.

Et robust og fleksibelt system fremtidssikrer Finger E
Finger E er bygget op om store betonsøjler og –kerner, der gør bygningens indretning og funktion både robust og fleksibelt i forhold til fremtidige omdisponeringer.

Bygningen er fordelt på fire etager. I stueetagen er der afgangsområde, og på 2. sal deler ankomstområdet sig i tre svævende gangbroer til de forskellige typer af passagerer.

Det skaber en interaktion mellem passagerne, der ankommer og afgår og tilføjer en rumlig dynamik på begge etager.

Fuldt udbygget indeholder Finger E i alt otte gates, 15 busgates, pas- og grænsekontrol samt transferområde. Projektet udvikles i tre faser, hvor fase 1 er den, der netop er indviet.

I Fase 2 og 3 bliver der udviklet yderligere kapacitet til langdistanceruter ud af Europa.

×